Saturday 14 January 2012

::tIp-TiP ::



* study*




selamat menjenguk blog sye :)

asalamuailaikum :)
saya mintak maaf sebab lama tak update blog..
kerana saya sibuk dengan kerja sekolah..
tuisyen yang sudah bermula..
harap kalian sudi-sudi bacalah blog saya..


entry kali niey saya nak bagi sedikit tip-tip untuk belajar dengan lebih cemerlang..
first mesti tahu guna otak kanan dan otak kiri kita..

otak kanan
  • berfikir keseluruhan
  • mencari ilham
  • berfikir secara kreatif
  • seni
  • ritma atau rentak
  • guna imaginasi
  • memahami tanpa lisan
  • emosi atau perasaan
  • berfikir guna gambaran
  • mengingat irama lagu         

otak kiri
  • berfikir ikut urutan
  • menganalisis
  • berfikir secara linear
  • matematik
  • bahasa
  • guna logik
  • memahami lisan
  • fakta
  • berfikir guna perkataan
  • mengingat lirik lagu
kedua pula mesti tahu pengunaan deria semasa belajar..
terdapat 3 jenis deria yang sering digunakan oleh manusia untuk belajar..
1.deria penglihatan<mata>
2. deria pendengaran<telinga>
3.deria sentuhan<kulit atau jari
*kejayaan takkan datang dengan sendirinya*

*jangan belajar samapi jadi macam niey*

* kejayaan adalah perjalanan bukannya destinasi*

* do your work from now is study*
 ketiga yang paling utama mesti tahu..
  • hidup dengan bermatlamat
  • tahu mengurus masa dengan baik
  • berupaya mengatur kehidupan peribadi
  • mampu mengawal/mengurus stress dengan baik
  • dapat melaksanakan tanggujawab agama tanpa dipaksa 
  • kreatif mengisi masa lapang dengan aktiviti yang berfaedah
  • peka dalam menjaga tingkah laku/peribadi
  • rela bertolak ansur/bersifat terbuka
  • bersedia berkongsi dengan orang lain
  • mahir berkawan dengan semua orang
  • mampu menyelesaikan masalah sendiri
  • sanggup berdikari meneroka pengalaman baru
tip-tip niey gunalah sebaik mungkin..
saya hanya berkongsi untuk semua..
saya tertarik dengan sebuah buku motivasi yang saya baca..
buku itu dihadiahkan oleh ayah saya sendiri :)

manfaatkan tip-tip untuk cemerlang dari dalam dan luaran.. dari segi mental dan fizikal.dari segi emosional..

p/s: kejayaan x kan datang dengan sendirinya melainkan kita berusha untuk mendapatkannya..
      study smart not study hard..
      

No comments:

Post a Comment